• Menu

Yogyakarta

Na een 8-uur durende treinrit komen we aan in Yogyakarta. Veel mensen vinden dit de mooiste stad van Indonesië. De stad is vooral gekend als culturele hoofdstad van Java omwille van twee wereldberoemde tempels: Borobodur en Prambanan.

We verblijven in een huisje met drie slaapkamers. Dit vinden de kids de max: elk hun eigen kamer! Broer en zus komen niet altijd even goed overeen. De hele reis lang op één kamer, soms zelfs in één bed moeten slapen, is niet altijd evident. Dat het krioelt van de mieren in de badkamer en keuken nemen ze er zonder veel zorgen bij. Ons huis ligt in een doodlopende straat dicht bij een studentenbuurt: heel rustig, maar ook heel veel cafeetjes in de buurt. Wel ja, die cafeetjes moet je met een korrel zout nemen. Omwille van het geloof is alcohol hier uit den boze en kan je hier enkel verschillende soorten overheerlijke melk en koffie krijgen… Gelukkig ook verschillende eetgelegenheden voor geen geld in de buurt! Op dat vlak moeten we ons alweer geen zorgen maken.

De eerste dag gaan we naar het wondermooie paleis van Yogyakarta. Dat was in ieder geval ons plan en ook de plaats waarnaar we een taxi namen. Het paleis ziet er echt niet mooi uit. Het lijkt eerder een museum met wat klederdracht en enkele foto’s over de geschiedenis. Er is ook geen dansoptreden zoals we op internet gelezen hadden. We hebben niet eens een foto getrokken. Zo saai was het dus. De plaatselijke gids loodst ons na ons bezoek nog naar een plaatselijk atelier waar ze de typische batik stoffen beschilderen. Wel interessant om te zien, tot ze proberen ons een schilderij te verkopen. Ze zijn wel mooi, en eigenlijk ook niet zo overdreven duur, maar we hebben geen plaats in ons valies en dus kunnen we snel ontsnappen. We wandelen verder en komen aan een ingangspoort met heel veel volk: het paleis!!! Blijkbaar was het eerste dat we bezochten iets anders, een echte toeristenval. We zijn moe, het is veel te warm en niemand heeft nog zin in cultuur en dus besluiten we het paleis over te slaan. We zullen later de foto’s op internet wel bekijken.

We wandelen verder naar het ViaVia reiscafé. Dit is een oorspronkelijk Belgisch café, dat elke doorwinterde reiziger wel eens moest bezocht hebben. Nog niet zo gekend als de hardrock cafés, maar als Belg moet je er toch geweest zijn! We kunnen er immers overheerlijke pasta eten. Iets waar we echt van genieten!

‘s Avonds trekken we naar Malioboro street: het toeristische hart van de stad vol winkeltjes, hotelletjes en restaurantjes, waar je nog met paard en kar door de straat kan rijden. Na het shoppen van enkele kleren (die de week erna al kapot zijn) eindigen we in de Burger King. De kinderen aten al enkele keren KFC terwijl wij iets anders aten, maar dit is de eerste keer dat we ons allemaal tegoed doen aan hamburgers. Na enkele weken voornamelijk rijst en groenten, smaken ze fantastisch goed.

De tickets voor de tempels te bezoeken blijken ontzettend duur te zijn. Dat hadden we eerlijk gezegd niet ingerekend. Maar als we een combiticket boeken om beide tempels op één dag te bezoeken, komt het iets goedkoper uit en dus doen we dat maar.

De eerste tempel die we bezoeken is Borobudur. Dit is een boeddhistische tempel van negen verdiepingen hoog en daarmee een van de grootste boeddhistische tempels ter wereld. Veel mensen bezoeken deze tempel bij zonsopgang omdat hij dan wonderlijk mooi zou zijn. Maar vroeg opstaan om er weer met veel te veel toeristen samen te staan, zien we niet echt zitten en dus besluiten we om gewoon vroeg in de ochtend te gaan. Het is die ochtend zwaar bewolkt en we hebben dus zeker een goede keuze gemaakt. Bij bewolkt weer valt er immers niet veel van de zonsopgang te zien.

De volgende stop die dag is Mount Merapi: een van de actiefste vulkanen in Azië. De laatste uitbarsting was op de dag na Kiran’s geboorte. Hopelijk barst hij niet uit de dag na Kiran’s bezoek! Met een jeep ontdekken we de volledige berg. We bezoeken een museum met overblijfselen van de vorige uitbarsting, een steen die op een alien lijkt, een mooi uitzichtpunt en we rijden door een rivier. We hadden een zalige tijd! En voor de kids een compromis om hen ook nog mee te krijgen naar de tweede tempel.

Tot slot gaan we nog naar Prambanan, een Hindoeïstisch tempelcomplex verspreidt over een heel groot park. Het wordt meteen de favoriet van onze dag. De hoofdtempel wordt door veel toeristen bezocht, maar bij de kleinere tempels verder in het park zijn we helemaal alleen!

De volgende dagen in Yogyakarta genieten we van lekker eten, enkele korte wandelingen door de buurt, wat rusten en hebben we ook ruim de tijd voor wat schoolwerk, verslagjes schrijven en filmpjes monteren.