• Menu

Valparaiso en Santiago de Chili

Vanuit Arequipa vliegen we rechtstreeks naar Santiago in Chili. Onderweg zien we al de besneeuwde bergtoppen! Wat kijken we ernaar uit!

Het is al tegen de avond wanneer we aankomen in Chili en dan reizen we nog verder naar Valparaiso, een haven op ongeveer een uur rijden van Santiago. Helaas is het vrijdagavond en kan je de weg een beetje vergelijken met de E40 richting kust op een warme vrijdagavond. Jawel! Ook hier trekt iedereen richting kust en dus doen we er bijna dubbel zo lang over als voorzien…

Het appartementje dat we boekten, was eentje waar we verslag verliefd op werden toen we de foto’s zagen. Je ziet aan onderstaande foto’s waarom! We komen gelukkig nog net voor zonsondergang aan. Het is hier immers zomer en klaar tot tien uur ‘s avonds.

Per toeval ontdekten we de eerste avond het ViaVia Cafe. Dat was alvast een meevaller! De eigenaar spreekt ons alvast aan in het Vlaams en de kids krijgen enkele strips om te lezen. We eten stoofvlees, kaaskroketjes en overheerlijke spaghetti en Bernie geniet van een Belgisch biertje. De volgende dag gaan we er opnieuw voor Belgische wafels!
Terwijl we op het terras zitten, krijgen we ineens last van traangas. Blijkbaar zijn er beneden rellen bezig. We verhuizen naar binnen en zien door het raam hoe de politie de lokale jeugd achtervolgt en hoe ze op hun beurt vuurbommen naar de politie gooien. In oktober begonnen de rellen in Santiago als protest tegen het sociale beleid van de regering na de verhoging van de metroprijzen. Er zijn toen verschillende doden gevallen. De prijsverhoging werd ingetrokken, maar de bevolking bleef protesteren tegen de hoge levenskosten en de sociale ongelijkheid. Het protest houdt nog steeds aan, maar voorlopig in mindere mate, het is hier immers grote vakantie. Verwacht wordt dat er vanaf maart (wanneer de vakantie voorbij is) opnieuw harder geprotesteerd zal worden.
In de supermarkt begrijpen we waarom de mensen hier zo ontevreden zijn. Bijna alles kost hier evenveel als in een Belgische supermarkt. Toch liggen de lonen hier een pak lager, is er weinig infrastructuur en geen sociale zekerheid.

Door de vele protesten in de stad, blijven veel internationale toeristen weg. Jammer, want Valparaiso is echt wel een pareltje! We vullen twee volle dagen met rondhangen in de stad en overal waar we komen vinden we prachtige streetart terug. Dit is nog indrukwekkender dan Communa 13 in Medellin. Zelfs als we verdwaald geraken ver van het centrum, blijft er overal graffiti opduiken. De stad ligt op een heuvel en dus hebben we heel wat trappen te beklimmen. Maar door onze hoogtestage van de afgelopen twee maanden, voelen we ons hier superman en lopen we al huppelend en fluitend de trappen op! We bezoeken de oude gevangenis die omgevormd is tot een cultureel centrum. Kiran vindt het jammer dat hij de cellen niet meer kan zien.
Helemaal beneden, vlak bij de kust, zie je wel de invloed van de protesten. Winkelramen zijn voorzien van stalen bedekking en politieke leuzen worden er over de kunstwerken, ramen en deuren heen gespoten. Wat jammer! Maar de trappen tot boven zijn een beetje te lastig voor vele onrustzaaiers en dus vinden we nog genoeg mooie plekjes. Hoog en droog in ons huisje op de heuvel voelen we ons de koning te rijk.

Na Valparaiso keren we terug naar Santiago. De binnenstad hebben we immers nog niet gezien. We zitten alweer lekker hoog gelogeerd (op de 28ste verdieping) en hebben een prachtig zicht over de stad. We zitten midden in het centrum tussen alle winkels en restaurantjes en op het dak van ons appartement ligt bovendien nog een zwembad. Veel interessants hebben we hier dus niet gedaan. We hebben ons wel naar de meest toeristische trekpleister van Santiago begeven: Cerro San Cristobal. Op internet werd dit beschreven als het mooiste plekje van de stad. Bovenop de heuvel, die uitsteekt boven de stad, staat een beeld van Maria. Je kan op verschillende manieren naar boven: via een kabelbaan, een kabeltrein of gewoon te voet. Wie ons kent, weet al dat we liever kiezen voor een stevige wandeling dan aanschuiven voor een toeristisch treintje en dus gingen we te voet naar boven. Het was echter veel warmer dan we gewoon waren, het uitzicht was niet mooier dan vanuit ons appartement en dus kozen we er maar voor om met de kabeltrein terug naar huis te keren (gelukkig hoef je naar beneden niet aan te schuiven). Recht naar het zwembad! We genoten ook nog van een dagje pretpark in Fantasilandia. Veel ruige attracties en een splash waar je helemaal doorweekt uit komt. Deze keer konden we dit wel appreciëren.

Morgen vliegen we nog Zuidelijker naar Patagonië. Daar gaan we heel veel wandelen en van de natuur genieten. Volgens het weerbericht is het er dit weekend maximum 5 (of 11 volgens een ander weerbericht) graden. Help! We gaan wandelen in Torres del Paine, Calafate en Chalten. Daarna gaan we proberen met het openbaar vervoer via de Carreta Austral weer noordelijker te reizen. Het is daar pokkeduur en dus verblijven we in de meest oncomfortabele hotelletjes met waarschijnlijk slecht werkend internet. Als dat niet zo is, dan hoor je zeker snel opnieuw van ons!