• Menu

El Camino Real

Het dorpje Barichara stond heel hoog op ons verlanglijstje na het zien van de blog van vrienden die anderhalf jaar geleden naar Colombia reisden.
De belangrijkste toeristische attractie daar is het wandelen van de Camino Real tussen Barichara en Guane. Toen we echter uitzochten wat daar nog allemaal meer te doen was, ontdekten we dat de Camino Real eigenlijk veel langer was dan enkel dit stukje en lazen we een blog van iemand die hem helemaal gewandeld had. Dat wilden we ook doen! En zo begon ons avontuur in het prachtige dorpje Cabrera. Het werd alvast het hoogtepunt van onze reis door Colombia. Met foto’s en woorden kunnen we amper weergeven hoe prachtig deze wandeling was, maar we doen een poging.

In Cabrera geraken was alvast een heel avontuur. Met twee kleine trekrugzakken vertrokken we ‘s morgens heel vroeg naar het busstation. We wilden de hitte immers voor zijn. Toen we er aankwamen bleek de bus voor Cabrera net klaar te staan. Wat een geluk! Er zaten al vier vrouwen op en wij erbij. Plaats zat! Alleen de chauffeur ontbrak nog. Na een uurtje wachten en enkele mensen die er nog bijkwamen, kwam de bus eindelijk in beweging! Helaas niet voor lang, want blijkbaar moest hij een straat verder nog een hele lading ophalen. Naast een heleboel mensen met fruit en groenten en enkele kippen kwam er ook nog een frigo mee op de bus. Er was ineens niet zoveel plaats meer en we waren alweer een half uur verder. Enkele kilometers verder veranderde de straat in een grindwegje vol putten en uitstekende stenen. Het werd al snel duidelijk dat het busritje van 20km nog langer zou duren dan verwacht. Onderweg werd iedereen vriendelijk voor zijn huis afgezet en hielp iedereen om de frigo van de bus te halen. Zo’n dikke drie uur later kwamen we eindelijk aan in Cabrera. Het was al bijna middag en tegen de middag in Barichara geraken zou al niet meer lukken… Gelukkig was er in het prachtige Cabrera een plaatselijk restaurantje waar we een dagschotel konden eten. Het was tot nu toe de beste dagschotel die we in Colombia gegeten hebben. Kort na de middag, onder volle zon, vertrekken we dan eindelijk voor onze wandeling. We beginnen met een fameuze klim wat in deze temperatuur heel lastig is, maar het uitzicht loont. We komen tijdens onze wandeling niemand tegen. Even later zien we in de verte Barichara al liggen en dromen we al van dat eerste cafeetje dat we gaan tegenkomen!

In Barichara blijven we een nachtje slapen. Het is een heel gezellig dorpje vol witte huisjes. ‘s Avonds eten we op het gezellige marktplein. Aangezien Barichare heel toeristisch is, kunnen we er lekkere pasta eten en ook genieten van een lekker ijsje.

De volgende dag wandelen we verder richting Guane. Ook een heel mooi stukje weg vol keien en duidelijk veel toeristischer. We zijn hier duidelijk niet alleen en onderweg zijn er zelfs verschillende drinkgelegenheden van lokale boeren die versgeperst fruitsap aanbieden. Tegen de middag komen we aan in Guane, ideaal voor een stevige lunch. Ook Guane is, net als de vorige dorpjes, heel gezellig vol smalle straatjes met witte huisjes.

Van Guane wandelen we verder naar Villanueva. Alweer een heerlijk mooie wandeling met steeds weer andere prachtige uitzichten. De meeste toeristen zijn vanuit Guane teruggekeerd naar Barichara en dus genieten we weer de hele wandeling van de stilte en rust om ons heen. Wat is het fijn om alweer vanop de berg in de verte onze eindbestemming te zien liggen! Ook Villanueva is alweer een prachtig dorpje. Iets groter dan de vorige dorpjes met bredere straten, maar er hangt een heel gezellige sfeer op het marktplein. Het plein is versierd met kerstverlichting en het lijkt alsof het hele dorp er ‘s avonds rondhangt.

De volgende ochtend wandelen we verder richting Jordan. Het blijft ons verbazen hoe we op zo’n korte afstanden toch telkens weer versteld kunnen staan van de veranderende landschappen die we te zien krijgen. We genieten alweer met volle teugen. We wandelen nu richting de kloof van Chicamocha. Op het uitkijkpunt kunnen we kiezen: ofwel wandelen we verder ofwel keren we terug. Onze benen zijn moe en we keren met de taxi terug. De volledige Camino Real loopt nog verder tot in Los Santos en voor zover we het kunnen zien, wordt dat zeker een prachtige wandeling, maar serieus dalen en weer stijgen en we willen graag nog op ons benen kunnen staan om oudejaar te vieren!